andrejsala.lv
Uz sākumu
Vēlos saņemt jaunumus
 
 
Attīstība Telpu noma Kultūra un Dzīvošana Par mums Karte
Pasākumu pārskatsObjektiMuzejiVideo
LV/EN/RU
Kultūra un Dzīvošana
Projekta “Skanainavas” dalībnieku radošā vizīte Andrejsalas spēkstacijā

2009. gada maijā sadarbībā ar SIA Jaunrīgas attīstības uzņēmums notika starptautiskas audiomākslinieku grupas ekspedīcija uz bijušo Andrejsalas spēkstaciju, kas jau nākamajā dienā tika prezentēta tējnīcā Goija akusmātiska koncerta formātā (plašāka informācija par šo un citām akcijām un pētījumiem – vietnē www.bernurits.com).

 

Andrejsalas spēkstacijas kompleksā viesojās britu mākslinieki Džezs Railijs Frenčs un Saimons Vetems (Jez riley French, Simon Whetham), Džons Gržinihs (John Grzinich, ASV/Igaunija), kā arī Latvijas pārstāvji Maksims Šenteļevs un Kaspars Kalniņš. Vēsturiskajā spēkstacijas ēkā mākslinieki veica audioierakstus jeb, pašu mākslinieku vārdiem sakot, skaņas pētījumus. Ar britu mākslinieka Dž. R. Frenča laipnu atļauju piedāvājam mūsu lasītājiem lejuplādēt un noklausīties viņa veiktā ieraksta fragmentu, taču aicinām ņemt vērā autora norādi: “Šis ieraksts nav paredzēts atskaņošanai caur parastām datora skandām, jo pietiekami labi nebūs dzirdamas zemās frekvences un viss kopā izklausīsies savādi.” Lai pienacīgi izbaudītu šo audioierakstu efektu, ieteicams izmantot jaudīgu skaņas aparatūru! Savukārt Dž. Gržiniha fiksētās skaņas un spēkstacijas fotogrāfijas publicētas šeit.

 

Audiomākslinieki Džons Gržinihs, Maksims Šenteļevs un Kaspars Kalniņš uz Andrejsalas spēkstacijas ēkas jumta.

“Visi bijām sajūsmināti, un vēlamies tuvākajā laikā apmeklēt spēkstacijas telpas vēlreiz. Mūsu pēdējais apmeklējums diemžēl sanāca pārāk īss, jo viesi ieradās valstī ar četru stundu aizkavēšanos. Paguvām izdarīt ierakstus, apsekojām telpas, bet laika trūkuma dēļ daudz kas palika nepaveikts. Šim objektam ir milzīgs potenciāls,” savos iespaidos ar mums dalījās arhitekts un audiomākslinieks M. Šenteļevs.

 

Interesanti, ka šī nebija pirmā audiomākslinieku vizīte Andrejsalas spēkstacijā – iepriekšējais apmeklējums noticis 2007. gadā, un rezultāts tika pasniegts filmas formātā pirmajā Latvijas skaņu instalāciju izstādē Skan un festivālā Ūdensgabali. Tika izveidota filma, kas kalpo kā radošās darbnīcas Rīgas skaņu vietas dokumentāls apliecinājums (ieskatu šajā projektā iespējams gūt Dž. Gržiniha vietnē).

 

 

Īsumā par audiomākslniekiem

 

Audiovizuālais mākslinieks Dž. R. Frenčs dzīvo un strādā Jorkšīras grāfistē, Lielbritānijā. Viņa darbus raksturo intuitīvās kompozīcijas un improvizācijas metode. Savus darbus mākslinieks veido, izmantojot fonogrāfiskus lauka ierakstus un fotoattēlus. Kopš 1979. gada mākslinieks ir uzstājies un publicējis savus darbus daudzās Eiropas valstīs, kā arī lasījis lekcijas par fonogrāfiju un intuitīvo kompozīciju mākslā.

 

Pēdējos gados mākslinieks savus darbus veido ciešā saistībā ar arhitektonisko telpu. Veicot iekštelpu izpēti un ierakstus, mākslinieks cenšas notvert telpu specifiku un atveidot to emocionālo izjūtu skaņā, radot bieži vien jaunu skatījumu uz labi zināmām parādībām, vai arī atklājot jaunas, nezināmas vides kvalitātes.

 

21. maijā, apciemojot Rīgu, Dž. R. Frenčs apmeklēja bijušās spēkstacijas ēku Andrejsalā ar nolūku veikt skaņu ierakstus, kas kļūtu par pamatu skaņu kompozīcijai Sadzirdāmais klusums/Mooste/Rīga (audible silence/Mooste/Riga).

 

 

Mediju mākslinieks Dž. Gržinihs kopš 90. gadu sākuma darbojas galvenokārt skaņu performances un audioinstalācijas žanrā. Mākslinieks ir uzstājies un strādājis ar dažādiem projektiem Eiropā un ASV, kā arī publicējis audioierakstus tādās izdevniecībās kā Staalplaat (Nīderlande), Edition Sonoro (Lielbritānija), SIRR (Portugāle), CUT (Šveice), CMR (Jaunzēlande), erewhon (Beļģija), Intransitive Recordings (ASV), Orogenetics (ASV), Elevator Bath (ASV), Pale-Disc (Japāna), Digital Narcis (Japāna) un Cloud of Statics (Šveice).

 

 

Latvijas arhitekts un skaņu mākslinieks M. Šenteļevs kopš 1998. gada piedalās radošās darbnīcās dažādās Eiropas valstīs. Kopš 2003. gada Maksims sadarbojies ar eksperimentālās mūzikas izdevniecībām SIRR (Portugāle), Gruenrekorder (Vācija) un Universinternational (Francija). 2007. gadā Maksims aizsāka skaņu ekspromta kolektīvu bērnu rīts, savukārt 2008. gadā viņš sācis skaņu ierakstu izdevniecības molmika izveidi.

 

Arhitekts un fonogrāfs K. Kalniņš ir mākslas apvienības Zaudētava un skaņu ekspromta kolektīva bērnu rīts dalībnieks.

 

 

Lielbritānijas pārstāvis S. Vetems savos darbos cenšas pievērst klausītāja uzmanību skaņām, kas dzirdamas mums visapkārt, bet kuru skaistums bieži vien paliek nepamanīts šķietamā klusuma un nenozīmīguma dēļ. Lietus pilieni uz koka lievenīša, vēja švīkoņa zālē, kūstošā ledus sprakšķi, dūkoņa tramvaja sliedēs. Saimons ir pret vizuālās informācijas dominēšanu. Skaņa bez attēla kļūst par spēcīgu abstraktu materiālu, saskarsme ar to liek pārvērtēt skaņas nozīmīgumu apkārtējā vidē. Skaņa izraisa atmiņas un izjūtas, kuras mēs nespējam apzināti kontrolēt. Mēs varam aizvērt acis un neredzēt, bet nav iespējams tik cieši aizspiest ausis lai nedzirdētu un nejustu neko.

 

 


« Atpakaļ   |   Uz augšu   |   Izdrukāt


© SIA „Jaunrīgas attīstības uzņēmums” 2006-2019